|
|
|
|
|
🤭Noggrann forskning Lukas bedriver innan han till Theofilus skriver allt från början han tar när om Jesus han ger svar om ängeln som bebådar herdar som undret skådar Berättar om vad Jesus gör och lär om Fariseér som är till besvär vad som på korset med honom sker lärjungar som tomma graven ser löftet om Anden som Jesus ger innan han hem till Fadern sig beger
INLEDNNG Grundlig forskning Lukas bedrev sedan till Teofilus skrev ett utförligt genomtänkt brev som Jesu liv och gärning beskrev Sakarias av ängel löfte om son får både han och Elisabet nått mogna år därför han inte budskapet förstår förundrad och stum han därifrån går men ängels löfte sin fullbordan når och omgivningen full av häpnad står
Ängeln Gabriel, Guds speciella sändebud bebådar att Maria ska föda ett barn åt Gud Maria till släktingen Elisabet sig beger ser där att det som Gabriel sagt verkligen sker hon sin lovsång till gud ger när hon stora undret ser
Elisabet sin ende son föder Sakarias namnförslag hon stöder Johannes ska vara namn på gossen här i min famn Sakarias får talet tillbaka lovsjunger om nåden de får smaka (Luk.1)
Julevangelium
Ny tid för världen all inleddes i ett stall Gud ny historia skrev då han själv människa blev Herdar vakt på ängen låg där de änglar hörde, såg blev rädda och förfärade när änglakör Gud ärade
Herdar sa till varandra åt oss till stallet vandra och till Betlehem de går där de förundrade står
Berättar vad som hänt att Gud änglarna sänt ett hopp på jorden tänt att Messias anlänt
Maria orden ej glömmer i hjärtat hon dem gömmer allt som skett begrundar över framtid undrar (Luk.2)
Barnet i templet
Maria och Josef sitt barn till templet bar där gamle Symeon honom i sin famn tar Prisar Gud över det som hans ögon sett att Gud sin frälsning genom barnet berett Hanna som ständigt nära Gud, i templet är sin lovsång över Frälsarens ankomst frambär (Luk.2)
Tolvåringen i templet
När Jesus blivit tolv år familjen till templet går där han dröjer sig kvar "vill vara hos sin far" Detta helt unika svar Maria i hjärtat spar (Luk.2)
Johannes Döparen
Gud sitt uppdrag till Johannes ger som till Jordantrakten sig beger predikar där omvändelse och dop inför människoskaror i stor hop
De hör Johannes väckelsebudskap frambära som kan räknas till de extraordinära med uppmaningar att i liv och handling visa hjärtats omvändelse och förvandling Folket tror att Messia nu kommen är Johannes förnekar "men snart är han här" Jesus i dopkandidaters rad och när han har fått reningens bad sänks den Den Helige Ande över honom ner och himlen med ord om älskad son sanktion ger (Luk.3)
Frestelser
Fyrtio dagar i öknen Jesus är möter sedan tre frestelser där
Av dessa tre stenar gör dig bröd så avhjälper du din hungersnöd
Om du mig tillhöra vill ska all makt höra dig till
Släng dig nerför denna mur änglar gör att det slutar i dur
men Jesus fast i ordet står och frestaren från honom går (Luk.4) Nådens år
Jesus läser i Nasarets synagoga om nådens år meddelar att här och nu detta ord i uppfyllelse går Upprörda blir alla som lyssnar här på vill och kan ej snickarsonens ord förstå De tänker honom från berget i djupet störta ner men han genom folkhopen går, från staden sig beger (Luk. 4) Fler under I Kafarnaum Jesus onda andar driver ut gör på deras makt över människor slut Många där helas från nöd så stor botad blir Simon Petrus svärmor
I staden vill man ha honom kvar ytterligare ett antal dar men då han ger dem detta svar att till andra han budskap har (Luk. 4) Vid Genesaret
Folket står i lång kö vid Genesarets sjö bara tränger på det går knappt att stå Folket vill hans ord höra och se honom under göra Simons fiskebåt utan större ståt ber han att få disponera för att undervisa flera
När hans predikan är slut nät på djupet kastas ut fångsten fyller båtar två fast de inte är så små
Simon hör där orden följ mig mitt rike vill använda dig Han lämnar allt och med honom går fast han inte så mycket förstår (Luk.5)
Under
Jesus under med spetälsk gör han honom med sin hand rör när folket om detta under hör de sina sjuka till honom för
Jesus sedan sig undan drar ber till sin himmelske far
För att Jesu undervisning höra och se honom underverk göra vänner lång väg med lam man går trängsel gör att man inte fram når
Tron dock alltid möjligheter ser lame mannen från tak firas ner Syndernas förlåtelse Jesus ger och helande under med mannen sker På Jesu ord han tar sin bår och prisande Gud hemåt går (Luk. 5)
Kallad
Jesus till tullmannen Levi går och denne kallelsen följ mig får Moralister kan det inte acceptera börjar argumentera och protestera Mästare som till syndare går de inte på något sätt förstår Jesus förklarar då syndare vill jag nå behöver förändring få det måste ni väl förstå (Luk. 5)
Liknelsesvar
De skriftlärde domar fäller mot väggen de Jesus ställer Johannes Döparens lärjungar både fastar och ber inget av detta vi hos dina efterföljare ser
Jesus med liknelser ger svar, om brudgummen som än finns kvar, plagg med gamla och nya lappar om säckarna där vin man tappar Den som gammalt vin fått smaka det nya med glädje försaka (Luk.5)
Sabbat
På nytt Fariséer mot Jesus och lärjungar sig vänder när ax på sabbat de plockar och gnuggar i sina händer Jesus ger dem då från Kung Davids tid svar då David från Guds hus skådebröden tar (Luk.6)
Ny sabbatsdispyt
Fariséer följer noga bud och sabbatslag bevakar andra så de inget gör på sabbatsdag Extra noga på Jesus de ser bevakar allt som runt honom sker
Att på sabbat bota sjuk man är inget som de godkänna kan detta vill man inte alls se och höra börjar därför med varandra rådgöra Sabbatsbrott går inte att acceptera ett exempel måste vi nu statuera (Luk 6)
Apostlar
Jesus en natt oavbrutet ber och därefter apostlar utser människorna samlas för att honom höra få del av hans kraft genom att honom vidröra (Luk.6)
Undervisning Ganska ofta det händer att Jesus begreppen vänder Prisar de fattiga, de hungrande de som förföljs, de gråtande I verop beklagar det som oss behagar
Ve åt den som är rik, den som är glad, den som är mätt många undrar kan denna undervisning vara rätt Älska era fiender, be för dem som hatar er ge åt alla dem som er om hjälp ber Välsigna dem som er förföljer sedan ord i samma spår följer I teorin vi orden respekterar men mera sällan vi dem praktiserar
Döm inte andra låt bli att klandra ge så ska ni få försök det förstå Den hjälper dig föga flisan i broderns öga när du likafullt har, bjälken i eget kvar
Av träden detta lär ett gott träd god frukt bär Det samma människor gäller orden friar eller fäller Den gode bär fram det som gott är medan den onde ondska frambär
Den som mitt ord hör och efter det gör är som en man klok och sund som bygger hus på fast grund där han säker kan vara och livets stormar klara
Men de som mina ord hör och inte efter dem gör på osäker mark bygga kan inte vara trygga (Luk. 6) Tro I Kafarnaum detta händer officer till Jesus sig vänder hans utsände budet med sig bär om trogne tjänaren som sjuk är
Jesus allvaret i läget förstår mot officerarens hus han skyndsamt går bud han då därifrån får jag vet Du hjälpa förmår gör Dig inte besvär jag helt ovärdig är att få besök av dej men ett ord bara säg
Jesus förundras över det han hör tjänaren omgående frisk han gör "en tro som hos denna officer jag ej hos Israeliter ser" (Luk.7)
Änkans son
Jesu vandring vidare går fram till Nains statsport han når möter ett begravningståg där ung man på båren låg ende sonen till en änka som sorgen helt hotar sänka
Jesus med medlidande på henne ser och framtidshoppet han henne återger Unge man stå upp är Jesu bud folket får anledning prisa Gud Jesus makt över döden har änkans son får här leva kvar (Luk.7)
Frågor och svar
Johannes till Jesus, med frågor, sänder lärjungar två är Du den, som skulle komma, som vi alla väntat på Jesus mitt i sin gärning står och många sjuka hälsa får
Jesus sändebuden besked ger berätta vad ni här hör och ser att de blinda ser och de lama går att de döva hör och döda uppstår (Luk.7)
Synderskan
När hos Simon, Farisén Jesus tillbords låg en kvinna dit anländer på eget bevåg Jesu fötter med sina tårar tvår och sedan hon torkar dem med sitt hår Simon ogillande ser på det som i hans hus sker Jesus kan ej vara profet när han inget om kvinnan vet hon en synderska är full med synd och begär
Lyssna Simon Jesus ber och honom liknelse ger om två män som i skuld står och skulden efterskänkt får
Kvinnan här en stor skuld har hon inte levt så fromt alla dar men hennes synder, här begråtna, är nu helt och hållet förlåtna (Luk. 7)
Liknelsen om sådden
En man gick ut för att så en del föll på vägkant då folket trampade därpå fåglar fick sin del också
På berghäll föll en del sådden hamnade fel livslängd blev kort vissnade bort En del föll bland törnen och tistlar vassa förhållandena var där, milt sagt, kassa och därför gick det som det gick säden alls ingen växtkraft fick
Enligt Jesu eget ord föll en del dock i god jord där all säd växer och gror och skörden blir god och stor (Luk.8)
Liknelsens betydelse
Vägkantens sådd är de som Guds ord hör men där den onde sådden förstör
Berghällens sådd är de som med glädje tar emot men där det för säden inte finns fäste för rot
Tistlarnas sådd talar om när livets mångahanda hopp om skörd till ingenting omvandla Den goda jordens sådd är de människor som ordet hör tar till vara med rent hjärta och till mognad skörd det för (Luk.8)
Bilder
Ingen en lampa tänder. sen den döljer under en bänk eller med ett kärl höljer Nej den ska alla vägledning ge så att de som kommer in kan se Var noga så att ni hör för detta alla berör den ska än mer få som redan mycket har den som knappt inget har också det man tar (Luk. 8)
Jesu familj
Det hände vid den tiden att hans mor och bröder en dag till honom gick han var upptagen av allt folket när besked om deras ankomst han fick Han då på begreppen vänder följande budskap han sänder de som här på mig hör och tror är mina bröder och min mor (Luk.8) Storm
Jesus och lärjungarna en båttur tar när stormen in över sjön drar För sovande Jesus försöker de förklara att båten tar in vatten att de är i fara Jesus frågade var är nu er tro befaller vattnet lägga sig till ro Vem han är kan de ej tyda han som får vindar att lyda (Luk. 8)
Den besatte och svinhjorden
Man som av demoner var besatt naken bland gravarna var bosatt När han på stranden Jesus får se börjar han ropa, vilt sig bete har du med mig att göra du ska inte alls mig röra Jesus befaller demoner fara ut så gör han på ondskans herravälde slut Författaren dramatiskt händelsen beskriver hur Jesus demonerna in i svinhjord driver Svinen i panik utför bergsbrant rusar drunknar i sjön som nedan branten brusar
Folket i staden vill se det som nu hänt med besatte mannen som de länge känt De fattar inte vad som hos dem sker när de mannen vid sina sinnen ser förskräckta de Jesus ber vi vill att du iväg dig ger
Botade mannen vill med Jesus gå men Jesus sänder honom hem då för att där berätta vad Gud gjort helat honom så märkligt och stort Mannen på Jesu befallning går hela staden höra budskapet får (Luk.8)
Jairos dotter och kvinna med blödningar Jairos synagogsföreståndare var och ett enda barn, en älskad dotter han har Vid Jesu fötter han faller ner dottern döende, om hjälp han ber Jesus genast mot hans hem försöker gå men runt honom pressar folkskaror på
En kvinna vars liv varit så tungt, så hårt med blödningar som gjort allt svårt vid tofsen på Jesu mantel rör och botad blir kvinnan så skör
Jesus påpekar någon rörde vid mig Petrus svarar alla tränger sig på dig Kvinnan då inför honom faller ner berättar om lidandet ingen ser att hon nu av honom botad blivit att han henne ett helt nytt liv givit
Gå i frid och ro hjälpt av din tro
Ett bud från Jairos hus når inte lönt att Jesus dit går behövs inget mer besvär då dottern redan död är
Jesu ord av tröst, var ej rädd hon sover bara i sin bädd möts av närvarandes hånskratt "han begriper inte ett skvatt"
Jesus henne att stå upp ber och uppståndelseunder sker Flickan frisk bland dem åter går omgivning helt förundrad står (Luk.8)
Apostlarna sänds ut
Han gav de tolv över demoner och sjukdom makt uppmanar dem att göra det som han åt dem sagt sänder dem sedan i hela landet ut för att göra som förkunnare debut På hans ord från by till by de går och förkunna och bota de får
Herodes får om Jesus och hans lärjungars verk höra vet inte vad han ska tro och med rapporterna göra Teorierna, runt om, var många utläggningarna yviga, långa om det var Johannes från graven som till dem återvänt eller om Gud någon profet åter till dem hade sänt Vem är det jag hör allt om jag vill gärna se honom blev Herodes slutsats på tankar i palats
Apostlarna berättar om allt stort de i landet har uträttat och gjort Jesus dem till Betsaida med sig tar för att om Guds rike ge ännu fler svar men stora folkskaror följer efter i deras spår som också del av hans undervisning om Riket får
Råd av sina lärjungar Jesus får det är bäst att folket härifrån går det är kväll, utan mat i ödemarken de står av detta de inte alls i längden så gott mår Ge dem ni att äta blir Jesu svar vi bara fem bröd och två fiskar har det långtifrån till folkmassan här räcker vi har ej pengar som matkostnaden täcker
Jesu ord låt dem i grupper slå sig ner och sedan han över bröd och fiskar ber fem tusen får det de behöver och tolv fulla korgar blir över Av detta idag vi kan förstå att när våra bröd och fiskar små av hans välsignelse del får de till många hungrande når (Luk.9)
Lärjungaskapets krav
Att mig följa är ej att leka istället att sig själv förneka ta sitt kors på och med mig gå annorlunda på livet se vara beredd att sitt liv ge Den som för mig står härligheten når (Luk.9)
Förklaringsberget
Tog med lärjungar tre upp på berg för att be något unikt sker när han till Gud ber
På berget nu det finns fler två personer till de ser Mose och Elia där står och samtal med Jesus pågår
När samtalet så avslutats har Petrus vill ha det härliga kvar vill där på berget tre hyddor bygga där Jesus och gäster kan bo trygga Då av ett moln de blir täckta lärjungarna blir förskräckta en röst ur molnet de hör som budskap till dem framför att Jesus utvald son är lyssna till honom och lär Ensam de Jesus sedan ser att hålla allt hemligt han ber och de teg om vad de sett vad som där på berget skett (Luk.9)
Pojke botas
Nedanför berget ropar förtvivlad far hjälp mig nu med min son, den ende jag har en ande i honom hugger och drar plågar och håller honom i förvar dina lärjungar ej någon hjälp kunde ge Hur länge ska jag detta behöva se
Jesus driver demonen ut gör på pojkens lidande slut Fadern pojken åter så får folket överväldigat står (Luk.9)
Lidandeförutsägelse
Lyssna noga nu och hör detta er alla berör och till er hjälp det länder Snart i människors händer man människosonen ger och inför er detta sker Lärjungarna inte alls förstår utan tigande frågande går (Luk.9)
Lärjungaskap
Vem av oss är allra störst vem är det som kommer först Jesus såg vad de tänkte och följande ord skänkte
Om ni i mitt namn emottar barnet som jag här nära har jag också hos er är kvar så och min himmelske Far Ty den som allra minst är förnämsta platsen beklär
Lärjungarna ofta beskäftiga avundsjuka, högmodiga, häftiga vill hindra andra som i Jesu namn gör gott för att dessa inte tillsammans med dem gått Jakob och Johannes vill kalla eld ner över by där man inte Jesu storhet ser (Luk. 9.) Efterföljelse
Jag ska följa Dig vart Du än går ord Jesus på vandring höra får Jesus svarade djur har plats att vila på men för människsonen är det inte så En annan man fick kallelsen följ mig först begravning, sen kan jag följa Dig jag kommer snart att följa Dig en man sa men först måste jag hem och avsked ta
Att se sig om när man till plogen är satt är inget för den som i Guds rike fått fatt (Luk.9)
Lärjungar utsändes
Han utser ytterligare sjuttiotvå sänder dem två och två till byar han tänker gå Skörden oändligt stor och arbetarna alldeles för få be därför skördens Herre att han arbetare sända må
Som lamm bland vargar, jag kommer er att skicka ta inte med packning och pengar i ficka I husen ska ni alltid hälsa alla med Guds frid Friden blir i huset kvar om det någon värdig har Stanna i huset, ät och drick det ni får jag vill inte att ni från hus till hus går Bota alla de sjuka som finns där förkunna att Guds rike är här Om en stad inte tar emot er, ska ni gå den staden ska på domens dag ej lindring få (Luk.10)
Ve-rop
Korasin och Betsaida ve er så mycket hos er skett och sker om allt detta hos Tyros och Sidon skett hade det till allmän omvändelse lett Kafarnaum har på samma sätt tagit på undervisning för lätt därför ingen upphöjelse till himlen sker utan staden ska till dödsriket störtas ner
Den som lyssnar tIll er mig också hör och ser den som er avisar också mig avspisar har dessutom sig vänt från Fadern som mig sänt (Luk.10)
Lärjungarapport
De sjuttiotvå han ut till byarna sänt kommer tillbaka och berättar vad som hänt I ditt namn blir sjuka friska och demoner oss lyder Att era namn i himlen är skrivna mer betyder ska större glädje i era hjärtan ge än makt över ondska och under som ske (Luk.10)
Lovprisning
Anden med glädje fyller och liv och stund förgyller Jesus i lovprisning brister ut över himmelska stora beslut
Himlens och jordens skapare han glädjefyllt lovprisar över det han döljer för lärda,men okunniga visar
Ingen vet vem sonen är om ej Fadern detta lär Ingen vet vem Fadern är om sonen ej detta lär Saliga de som detta ser som här och nu sker Profeter, kungar längat efter att se det som nu inför er håller på att ske (Luk.10)
Den barmhärtige Samariern
Laglärds fråga vad ska jag göra som till evigt liv kan föra Jesus honom hänvisar till lagen då Dialogen går vidare mellan de två om att älska Gud och kärlekens bud Du svarat mig rätt lev på detta sätt
Försöker då Jesus testa med frågan vem är min nästa I denna liknelse väljer han svaret ge
På sin resa en man svårigheter möter när han på hänsynslösa rövare stöter de alla ägodelar från honom tar lämnar honom svårt slagen på vägen kvar
Präst som samma väg går den slagne ej bistår Levit låtsas ej se vill alls ingen hjälp ge En Samarier slagne mannen når han med hjärtat både ser och förstår första hjälpen vid vägkanten han ger och med fortsatt bistånd honom förser Jesus frågar den laglärde vem var den mannens nästa svaret blir den som för den utsatte gjorde sitt bästa Gå och det samma gör det på rätt väg dig för (Luk. 10)
Marta och Maria
Marta hem till sig Jesus bjuder och hennes verksamhetslust sjuder men ser på syster Maria snett som med bästa platsen sig försett Istället för att där sitta still kan hon gott i köket hjälpa till Marta du dig bekymmer gör som dig inte till kärnan för Maria det bästa sett till att välja försök nu förtreten kunna svälja (Luk.10)
Bön
Lärjunge vill lära sig be Jesus låter då detta ske
Fader låt Ditt namn heligt vara om Ditt rike vår bön besvara Ge oss vårt bröd dag efter dag förlåt synder av alla slag Hjälp oss förlåta alla andra som här tillsammans med oss vandra
Om det dig någon gång sker att om natten en vän dig ber att tre bröd av dig genast låna få, har fått gäst, har inget att bjuda på Du kanske då i fred vill vara och med ett nej bönen besvara men jag säger till er att till slut det sker att han brödet av dig får om han enträget kvar står
Likadant för er att den får som ber Den som söker han och finner bultande öppnad dörr vinner Finns någon far som en orm tar och sin son den ger när han om fisk ber Ska då inte himmelske fadern ge helig Ande åt den som honom be (Luk.11)
Demoner drivs ut
Jesus en stum demon driver ut gör på tystnad och lidande slut Folket häpnar och några tänker att Bechlebul honom makt skänker Många är det som på honom skeptiskt ser vill att han dem ett tecken från himlen ger Men Jesus som vet vad de tänkte följande visdomsord dem skänkte ett rike där inbördeskrig bryter ut gör ju på hela det rikets struktur slut slutar med ödelagda hus blir ruiner av sand och grus
Om Satan i strid med sig själv gå kan inte han hans rike bestå Ni har ju själva sagt att jag med mörkrets makt driver demonerna ut gör på deras styre slut
Era anhängare då vem förlitar de sig på när de samma gärning som jag gör och sitt krig mot ondskans makter för Om det är Guds finger jag använt då har Guds rike till er anlänt
Mot en stark man på vakt, tager man sig i akt, men en starkare honom övervinner, hans herravälde ut i intet rinner Den som inte med mig går istället emot mig står (Luk.11)
Oren andes återkomst
En oren ande som en människa lämnar på jakt efter en ny viloplats sig ämnar vandrar i trakter torra och vattenlösa där bostadsproblemen inte går att lösa säger då jag vänder till gamla hemmet tillbaka ser hur fint, städat det är, vill ej detta försaka tillsammans med sju andra andar slår sig ner där för den människan slutet värre än början är
En kvinna som hans ord hörde sin mening ljudligt framförde saligt är det moderliv som dig burit och fött saliga de bröst som du diat, som din mun mött Jesus sa, salig den som Guds ord hör tar det tillvara och efter det gör (Luk.11) Jona tecken
Detta ett ont släkte är som ständigt tecken begär men bara ett tecken dem når de bara Jona-tecknet får Jona som blev tecken för folket i Nineve människosonen ska samma tecken som Jona ge Söderns drottning ska på domens dag uppstå och med detta släkte ska hon domen få Hon kom för att kung Salomo höra bekantskap med hans visdom göra Folket här har något som är långt förmer än visheten Salomo drottningen ger Nineves folk ska en gång på domens dag en dom vara för detta släkte som ej med tro budskapet besvara för det som nu här sker är än Jona förmer (Luk.11)
Kroppens lampa
Det aldrig händer man lampa tänder och sätter den i en vrå eller med sädesmått på den ska sitt ljus ge så alla kan se Kroppens lampa är ditt öga som grumligt hjälper föga Därför får det inte ske, att ditt öga ej kan se, att ditt inre i mörker är, utan finns i ljusets sfär (Luk.11)
Fariséer och laglärda Bjuden hem till Farisé som honom som gäst vill se och till bords han där genast går utan att kroppen rening får Farisén förvånad är lagen om rening ju lär Ni Fariseer noga med det yttre är men invärtes fulla av ondska och begär
Skaparen insida och utsida gett detta borde alla här ha insett om ni till de fattigas behov ser förändras ni så allt blir rent för er Ve er ni Fariseer som ert yttre pynta ni ger tionde av vinruta och mynta men glömmer rättvisan och kärleken till Gud för alla era yttre stadgar och förbud En laglärd då till honom sig vänder och följande budskap honom sänder Du oss förolämpar för lagens bud vi kämpar
Ve er alla ni laglärda som så stränga bud utfärda de läggs som bördor, tunga att bära på för kämpande människor, stora och små
Ni gör inget för att lyfta bördor av Men ni vårdar er om profeters grav Profeter som era fäder tog livet av Gravarna ni storslagna monument gav
Ni tycker ni gjort, något hedervärt och stort men bekänner ej synden som era fäder gjort Vad era fäder gjort, ni gör och detta ska ni dömas för
Ni nyckeln till kunskapens dörr har men står själva utanför den kvar och ni hindrar andra som in där vill vandra
När han därifrån gick många frågor han fick de försöker honom på allt sätt fälla genom att besvärliga frågor ställa (Luk.11)
Varning för hyckleri
Jesus sina lärjungar varningar ger för Fariseers hyckleri akta er Det aldrig tidigare hänt att det dolda ej blivit känt Det som i mörkret en gång blivit hört kommer ut i dagsljus snart att bli fört Det som ni i enrum diskret behandlat är snart offentligt gods och helt förvandlat Ängslas ej för dem som över kroppens liv och död har makt för den som er till helvetet kan föra, ta Er i akt honom ska Ni frukta för då han allt för Er förstör
Säljes ej sparvar små för slantar endast två ändå Gud dem i minnet har finns i hans goda tankar kvar På era huvud han räknat har alla de hårstrån Ni där har kvar Var inte rädda, Ni är värda långt mer än största sparvflocken som Ni ser (Luk.12)
Bekännelse och förnekelse
Den som mig inför människor bekänna ska jag en gång inför Guds änglar känna Den som från mig här i tiden tar avstånd ska inför Guds änglar ej äga bestånd Den som något om människosonen säger ska förlåtelse få men för den som hädar Helig Ande går det inte så
När man Er inför myndigheter ställer följande instruktion för Er gäller bekymra Er ej då över vad Ni ska svara Helig Ande ska i den stunden med Er vara Han utsatta läget ser och de rätta orden ger (Luk.12)
Jesus undervisar
En man som på sin vandring Jesus möter då genast sin käpphäst stöter och blöter Säg åt min bror att han genast delar arvet med mig Vem har satt mig till att döma mellan din bror och di
g
Akta er att efter ägodelar få begär er lycka finner ni inte på något sätt där
En man fick stor skörd på sin jord tog då i sin mun stora ord nu är jag gott försörjd i många år äta, dricka, roa mig jag nu får
Han tog så ett beslut att bygga lador ut för att få rum med allt han fått när det så väl honom gått
Gud sa då till honom, en dåre du är som efter allt detta goda begär har i natt ska du allt lämna få vart ska då din rikedom gå
Den som sin rikedom på jorden har inget i Guds rike har i förvar
Bekymra er ej om hur ni mat ska få eller vad er kropp ska ha för kläder på livet är mer än föda, kroppen mer än kläder Gud föder korpar oberoende av väder de har inga lador, varken skördar eller sår ändå Guds omsorg dem föder och här de består
Ni ett oändligt värde i Guds ögon har och under hans omsorg finns ni alla dar Vem kan med bekymmer många en enda livsminut fånga när ni nu ej ens detta förmå varför ska ni då med bekymmer gå
Tänk när ni liljorna ser vilken skönhet de er ger ej de arbetar, spinner eller sår men deras prakt Salomos övergår
Gräset som idag står och i morgon förgår av Gud sin skönhet fått ändå ni ej förstått han omsorg om er har varje dag och stund kvar
Tänk inte på vad ni i kroppen ska få allt detta tänker ju hedningarna på er Far vet vad ni behöver ger av sitt så det blir över
Sök hans rike, så får ni det andra också var ej rädd du lilla hjord, riket ska ni få sälj det ni har, till de fattiga se skatt i himlen ska Fadern då ge där ingen tjuv den rör ingen mal den förstör och har du din skatt där också hjärtat där är (Luk 12)
Splittring inte fred
Att elden på jorden sig tar är en önskan som Jesus har
Ett dop att döpas ligger framför och våndas över detta han gör Ej här för att skapa fred på jord splittring i familj skapar mitt ord de mot varandra ska stå två mot tre och tre mot två son mot far, dotter mot mor svärdotter mot sin svärmor (Luk.12) Tidens tecken
När ni moln i väster ser det ofta hos er sker att någon säger vi regn får och så det också alltid går När en morgon vinden sydlig är säger ni nu har vi värmen här Himlens tecken kan ni hycklare tyda men tidens gång kan ni inte uttyda (Luk.12)
Tvister
Varför avgör ni inte själva vad som rätt är utan med motpart går till domstol med ert besvär Försök att med motpart försoning nå så slipper du inför domaren stå annars kan du fängelsestraff få och indrivning kan du åka på (Luk.12)
Omvänd er
Några om Pilatus grymhet berättar hur cyniskt han Galileer avrättar Jesus sa då, tror ni de här större syndare var än alla ni andra, som idag här lever kvar Om ni ej omvänder er detsamma med er sker En liknelse han på nytt till folket ger om fikonträd där ägaren ej frukt ser Trädgårdsmästaren då en order får trädet utan frukt år efter år står jag nu och här dig ber hugg det genast ner
Låt det ytterligare ett år stå så ska det än mer av min omsorg få om vi nästa år ej frukt ser kan vi då hugga trädet ner (Luk. 13.)
Kvinna botas på Sabbat
En sabbatsdag han undervisning i synagogan ger bland besökarna han en krokryggig kvinna ser Under arton år hon ej på sin kropp kunnat räta ut Jesus då på sabbaten tar provocerande beslut Han kallar kvinnan till sig fram och sitt besked ger kvinna du är fri, slutet på lidandet du ser Han lägger på henne sina händer kvinnans lidande till glädje vänder Förargad synagogsföreståndaren står där sabbatsbrott i hans synagoga vilket besvär Det ska ni alla här veta sex dagar ska man arbeta detta vår lag ju oss lär då gör man inte så här
Jesus i svaromål går som hycklare du nu står oxe och åsna vatten får även när sabbaten pågår men kvinnan som i sjukdom bunden var ville du i lidandet hålla kvar
Hans motståndare i skam där står medan folket hem i glädje går (Luk.13)
Guds rike
Hitta like till Guds rike är inte så lätt men på något sätt som senapsfrö som i jord dö åter uppstår och som träd står Som surdeg kan riket också vara som syra, en hel deg, kan klara (Luk.13)
Den trånga porten
När han genom städer och byar går han många frågor om Guds rike får Herre är det bara några få som här mot en slutlig räddning gå
Kämpa för att komma in genom porten trånga Försöka utan att lyckas gör allt för många När porten en gång låst är ska många bulta på där att den ska öppnas man ber men så sker det inte mer Vi har ätit och druckit med dej men han säger jag känner er ej bort ska ni orättens hantlangare gå dit där ni gråta och skära tänder få Ni ska i Guds rike patriarker och profeter se men själva får ni från utsidan detta bese Människor kommer från öster, väster, norr och söder alla är medborgare och i Guds rike bröder Då ska det så vara att sist blir först först blir sist, störst blir minst och minst blir störst (Luk.13)
Jesu klagan över Jerusalem
Herodes döda dig vill, skynda bort är budskapet kärnfullt, hotfullt och kort Två dagar driver jag demoner ut, botar och om Riket folket lär Hälsa den räven att jag först på tredje dagen vid målet är En sak som tillhör alla dessa oskrivna lagar är att profeter i Jerusalem har svåra dagar Jerusalem du som dödar profeterna och stenar dem som till dig blir sända Jag som kycklingmamman under vingar önskat samla och så din olycka vända Ni vill ej säger nej därför kommer det ej att ske att ni mig kommer att få se förrän detta med er sker att ni mig välsignelse ger (Luk.13)
Sabbatsdispyt
Jesus till Farise på måltid hembjuden det är sabbatsdag och vila är påbjuden noga de Jesu handlande följer och aversion inte döljer En man som lider av vatten i kroppen fram till Jesus går Fariseer och och laglärda en fråga av Jesus får om det på sabbat tillåts botande deras tystnat kompakt, något hotande
Han mannen med sin hand rör läkedomsunder utför
Om ni en son eller oxe har som ner i brunn på sabbaten far får den då i brunnen ligga kvar på detta får han ej något svar (Luk. 14)
ÖDMJUKHET
När Jesus på fest ser det som runt honom sker att många bästa platsen vill ha och att den försöker man snabbt ta ett förhållningssätt då han lärjungar lär Om du inbjuden till ett bröllop är sätt dig inte överst vid bordet då med skam kan du från platsen få gå om någon högt ansedd gäst ska ha den plats som är bäst
Nej nedersta platsen vid dörren ska du ta värden kanske då dig på finare plats vill ha längre fram vill jag att du går. Du heder inför medgäster får
Den som med stolthet på sig själv ser livets skola hårda läxor ger men den som här ödmjukt på sig själv kan se kommer livet glada överraskningar ge
Till värden sig Jesus sedan vänder när du inbjudan till fest sänder du nu den riktar till vänner och fränder istället gå ut på gator och gränder Bjud de fattiga som du inte känner hellre än rika släktingar och vänner Låt dem av ditt goda få smaka fast de inte kan bjuda tillbaka då du din belöning får den dagen då du uppstår (Luk.14) Att vara Jesu lärjunge
Den som kommer till mig ska då mindre bry sig om fru, mor och far än uppdraget han har
Sitt kors ska han bära av mig ska han lära
Om någon tar byggbeslut kostnader räknar han ut annars när hans bygge pågår ser han att det ej ihop går han ej det färdigt får utan med skam där står
En kung som i krig tänker sig bege måste först på sina resurser se om han med styrkor små krigslycka kan uppnå annars han en fredstrevare sänder ut som på hela konflikten kan göra slut
En lärjunge måste kunna se om han det älskade kan överge, från ägodelar avstå, med mig på vägen kan gå
Ett salt som mister salthalt är inte längre bra salt ingen uppgift har och man bort det tar Den som har öra ska med det höra (Luk 14.) Det förlorade fåret Tullindrivare och syndare till Jesus går under de ser och till hans budskap de lyssna får Upprörda över han tilltag är fariseer och skriftlärda han umgås och äter med syndare, det är de inte värda En liknelse han åter dem ger som visar hur han på saken ser Om någon har hundra får och ett av dem vilse går lämnar han då ej i öknen de nittionio kvar och ger sig ut och söker efter det som bortsprunget var
När han så finner sitt får han hem full av glädje går på sin axel han det bär snart de åter hemma är Han samlar grannar och vänner nästan alla dem han känner Var nu här glada med mig att allt nu har ordnat sig och att jag fåret mitt fann innan rovdjur upp det hann
I himlen blir det glädje på samma sätt över att en syndare här hittar rätt mer glädje än över nittionio rättfärdiga som redan hittat hemmet och är Guds rike värdiga (Luk. 15)
Det forlorade myntet En kvinna som har silvermynt tio tappar ett bort, har kvar bara nio En lampa då hon tänder på allt vrider och vänder
Hon söker tills hon sitt borttappade mynt funnit har och med sina vänner gläds över det som förlorat var Detsamma hos Guds änglar i himlen händer glädjefest över syndare som sig omvänder (Luk. 15)
Den förlorade sonen
En man två söner har den yngste går till far ge mig arvet som en gång ska bli mitt fadern skiftar mellan söner allt sitt
Den yngste säljer allt, reser till främmande land bort och där han slösar förmögenheten bort inom kort
Det blir hungersnöd stor
i landet där han bor
Hos välbärgad man han anställning får som herde för svin han dagligen går Fröskidor gärna äta vill men dessa hör ju svinen till
Tanken går nu hem till far om jag ändå där var kvar där jag ju allt har god mat alla dar
Daglönare har mat i överflöd där medan jag hos svin svälter ihjäl här nu står jag ej ut, hem till far jag går kanske som tjänare jag jobb där får
Hem till fadern han sig beger på avstånd fadern honom ser och raskt honom till mötes går sonen öppen famn möta får
Sonen om förlåtelse ber fadern den villigt honom ger finaste dräkten ska min son nu få ring på hand, med bästa skor ska han gå
En stor fest för honom ska vi ha här han var död, men han nu uppstånden är gödda kalven ska ni fram föra den slakta och god måltid göra
Äldste sonen i arbete på fälten var och hem han vänder när han för dagen är klar Musik och dans han från hemmet hör detta hans lugn och sinnesro stör
tjänarna han frågar vad som hänt din bror har till hemmet återvänt din far slaktat gödda kalven och ordnat fest
och där är din återkommna bror hedersgäst
Han inte in på festen går förargad han utanför står Fadern går till honom ut förklarar sina beslut
Sonen genast i svaromål går jag tjänat dig troget många år aldrig någon fest med mina vänner jag får men min misslyckade bror en fest du består
Fadern sa du finns alltid här barnet mitt och allt som här i hemmet nu finns är ditt men nu ska vi glädjefest här ha över att allt med din bror gått bra han var ju död men återuppstånden är förlorad men återfunnen och nu här (Luk.15)
Den orättfärdige förvaltaren
En man som anställd hos rik man som förvaltare var beskylls att av dennes förmögenhet förskingrat har Vad är det här om dig jag hör som min förmögenhet berör lämna nu alla dina räkenskaper in du får ej förvalta förmögenheten min
Förvaltaren tänker vad ska jag nu göra när jag ej längre här böckerna får föra jag ej orkar gräva och tigga jag ej vill nu får jag en stund ordentligt tänka till
Till sin Herres skuldsatta sig vänder tar dem till sig en och en i sänder sina skulder de nedsatta får och därifrån glada går Herren prisar hans klokhet då vilket för oss är svårt förstå världens människor klokare mot varandra än de människor som i ljuset här vandra
Den som är trogen i uppgifter små är trogen när han större sedan få är ni ej trogna i det som mammon tillhör vem vill då att ni större uppgifter utför
Om ni är trogna med det ni åt andra gör då också andra ger er det som er tillhör Ingen här två herrar tjäna förmår en han då älskar, den andre försmår Ni kan inte både Gud tjäna och om mammons goda väna
(Luk.16)
Gudriket och lagen
Fariseer Jesu undervisning om mammon hör de är glada i pengar och narr av detta de gör Ni vill rättfärdiga framstå inför människor men Gud känner vad som djupt i hjärtat bor
Lagen och profeterna sin tid till Johannes haft men nu förkunnas Guds rike med dess makt och kraft Alla tränger på för att in i det gå Lagens minsta prick ska bestå förr ska jord och himmel förgå
Den som skiljer sig en äktenskapsbrytare är den som gifter sig med frånskild är i samma sfär (Luk.16)
Liknelsen om den rike mannen och Lasaros
En rik man det en gång fanns levde i lyx och stor glans Lasaros, tiggaren, vid hans port ständigt låg men den rike mannen aldrig åt honom såg Kroppen var fylld av sår och därtill han hungrig var önskar få äta rester som från måltid blir kvar Så en dag båda dessa över gränsen gick Lasaros platsen vi Abrahams sida fick
Den rike mannen däremot i dödsriket plågas hårt får Abraham och Lasaros se, ropar jag plågas svårt Lasaros hit till mig med vatten nu skicka att jag något lite i mig kan få slicka
Abraham svarar då du ditt goda en gång fick när du på jorden i stor rikedom och prakt gick Nu har Lasaros sin tröst här fått medan det så här för dig har gått ingen kan härifrån gå dit ingen kan därifrån gå hit
Fader Abraham ett bud jag vill du sänder till mina bröder så de nu sig omvänder så att de inte hamnar här utan kommer dit där du är
Abraham gav honom sitt svar Mose och profeterna de har Om de inte budskapet från profeterna hör och förstår lyssnar de inte heller på någon som från döden uppstår (Luk.16)
Förförelser, förlåtelse och tro
Till sina lärjungar han sa` förförelser snart komma ska men ve dem som med sig dessa för och därmed mina minsta förför bättre för denne att han döden ser med kvarnsten om hals i havet sänks ner tänk på vad jag sagt och tag er i akt
Om din broder orätt mot dig gör din inställning för honom klargör om han om din förlåtelse ber du honom det med glädje ger Om han sju gånger mot dig gör orätt förlåt honom ändå på samma sätt
Apostlarna bad honom en större tro oss ge har ni tro, stor som ett senapskorn, under ska ske Se på mullbärsträdet som där på kullen står om er tro finns, på ert ord, detta fötter får och ut i havet går och där rot sedan slår (Luk. 17)
Liknelsen om tjänaren
Om en tjänare som i tjänst hos er står en dag plöjer eller vallar era får ger ni honom då på kvällen välkomstord och ber honom slå sig ner vid dukat bord
Nej, ni ber honom att er mat laga sen uppgiften som servitör taga Sina uppgifter han utför och får inget stort tack därför
På samma sätt ska ni göra ödmjukt ert uppdrag utföra (Luk. 17)
Tio spetälska
Tio spetälska på vägen går ett möte med Jesus de där får på avstånd de dröjer därmed sjukdom röjer får ej gå andra för nära sin smitta vidare bära
Jesus, mästare, förbarma dig de ber och han till deras utsatthet och nöd ser Gå till prästerna och visa upp er de med förväntan iväg sig beger På vägen de alla sin hälsa återfår men bara en prisande Gud tillbaka går vid jesu fötter i tacksamhet faller ner En av tio sin uppskattning tillkännager
Jesu ord stå upp och gå din tro hjälpt dig hälsa få (Luk. 17) Guds riket och Människosonens ankomst
Fariseer frågar när ska vi riket vänta det finns ju så många uppgifter divirgenta Guds rike det kommer inte så att man kan se, eller ta på det är inom er där ingen det ser
Jesus lärjungarna än mer undervisning ger dagar kommer då ni ej människosonen ser då ska sägas där är han där honom man möta kan spring inte hit spring inte dit ty som en blixt hans dag är och ingen vet hur och när men först måste han lida förkastas, sin tid bida
Precis som det en gång i Noas tid var så ska det bli i människosonens dar folk åt och drack, gifte sig och bortgifta blev tills Noa in i arken med familjen klev eller som det på Lots tid hände folk åt ,drack, sin tid använde men då Lot staden lämnade över den himlen rämnade eld och svavel föll ner och staden var ej mer
Dagen hastigt kommer på den som är på taket då ska ej inte ner därifrån gå för att ägodelar med sig få Kom Lots hustru ihåg som sig tillbaka såg Den som söker sitt liv bevara kan ändå inte detta klara men den som i döden går som segrare till slut står
Två män ska den natten bädd dela kvinnor ska mjöl mala och fördela en i dessa par lämnas här i mörkret kvar den andre avrest till ett bättre rike har (Luk.17)
Bön
Jesus en ny liknelse ger när han talar om hur man ber att uthålligt fortsätta be tills resultatet man får se I en stad någonstans en domare bor som varken på människor eller Gud tror En kvinna som i staden bor till domaren går dag efter dag med sitt ärende vid dörren står
Låt mig genast av min motpart få ut min rätt men domaren bryr sig inte på något sätt Men med tiden som gick andra tankar han fick
Denna änka envis och besvärlig är jag ger henne rätt så slipper jag besvär slipper hennes ständiga tjat hon är ju nästan desperat När en orättfärdig domare resonerar så hur mycket mer ska inte Gud höra på böner då när hans utvalda anropar honom natt som dag för att få svar på sina böner av skilda slag Snart nog får de sin rätt var och en på sitt sätt men ska människosonen då finna på jorden tro som kan övervinna (Luk.18) Farisén och tullindrivaren
Till några som trodde de rättfärdiga var en liknelse som visar motsatsen han har Två män går till Jerusalems tempel för att be en var tullindrivare och en var farisé Farisén ber med självförtroende men saknar nog helt gudsberoende
Jag tackar dig för att jag är den jag är och inte alls som tullindrivaren där, ej som tjuvar, bedragare och andra som här på denna jorden tillåts vandra Jag fastar, mitt tionde alltid ger och nu är jag här i templet och ber
Tullindrivaren han stod avsides med nerslagen blick i hans ritual ingen välformulerad bön ingick Gud, syndare jag är din nåd jag nu begär
Jag säger er att tullindrivaren hem rättfärdig gick mer än Farisén han del av Guds nåd fick (Luk. 18)
Jesus och barnen
Folk till honom sina barn förde de ville att han dem vidrörde lärjungarna fick detta se bad dem därifrån sig bege
Men Jesus kallade dem till sig och sa låt barnen komma till mig ni får inte hindra att de så gör sådana som de Guds rike tillhör
Den som ej som ett barn Guds rike tar emot han får aldrig i det riket sätta sin fot (Luk.18)
En rik mans svårigheter
En högt uppsatt man fråga ställer som det eviga livet gäller Mästare god, vad ska jag göra som mig till evigt liv kan föra
Ingen är god utom Gud och du kan alla hans bud Du ska inte äktenskapsbrott begå ej stjäla eller någon ihjäl slå inte vittna falskt och visa aktning för mor och far Sedan jag blev vuxen jag noga buden hållit har Ett fattas dig då, tag nu detta beslut sälj allt du har, dela till fattiga ut han blev bedrövad, då han mycket rik var Jesus sa, vilket svårt beslut en rik man har lättare för kamel att genom nålsöga gå än för den rike, att in i Guds rike nå Finns det då någon som riket når frågar då de som runt honom står för människor är det helt omöjligt men Gud gör det omöjliga möjligt
Petrus sa, vi lämnade allt för att gå, som du har befallt Den som för Guds rike lämnar sitt och går mångdubbelt redan här i livet får och då han har evigt liv kvar (Luk. 18)
Förutsägelse om lidande
Han samlade de tolv, sa till dem vi går upp till Jerusalem allt som profeter kunnat förutse ska nu där med människosonen ske
Han ska till hedningar lämnas ut hånas, skymfas, dödas till slut men på tredje dagen ska han uppstå Lärjungar kan budskapet ej förstå utan där helt frågande står i ovisshet vidare går (Luk 18)
Blind man botas Nära Jeriko, vid vägkant i hopp om att där få en slant en blind tiggare satt nästan var dag och natt
En stor folkskara han nu hör så många på en gång, varför? Jesus från Nasaret det är som med lärjungar är här
Den blinde ropar då högt, utan mikrofon förbarma dig över mig, Jesus Davids son De närmast säger åt honom att tyst vara men han med högre rop, deras råd, besvara
Jesus uppmanar, led honom fram till mig frågar honom, vad kan jag göra för dig Mästare gör så att jag kan se om du tror kommer det att ske
Genast undret sker mannen helt klart ser och Jesus han följer och Gud prisar folket sin glädje med lovsång visar (Luk.18) Liknelser Fler bilder och liknelser Jesus ger när de Jeusalem framför sig ser han vill dem mer om Guds rike dem lära då de tror att upprättandet är nära
En man som till börd och position är på hög nivå på resa sig beger för att kungavärdighet uppnå först han tjänare uppdrag ger han dem med tio pund förser som han ber dem förvalta väl och bra eftersom han bra avkastning vill ha
Hans landsmän honom hatar som kung de honom helt ratar som kung han ändå kom tillbaka vill då sin avkastning bevaka
Tjänarna kassaredovisning får ge så han hela resultatet klart kan se den förste tjänaren redovisning ger och kungen ett förstklassigt resultat ser
Ditt pund dig avkastning har givit tio nya pund har det blivit En god tjänare du är, du skött uppgiften bra nu ska du större och viktigare uppdrag ha Tio städer nu till dig går där du styra och härska får
Nästa tjänare hade likaså ett stort och gott resultat lyckas nå god placering funnit fem nya pund vunnit Belöning och hög bonus till honom går och över fem städer han nu härska får
Nästa tjänare rapport avger som en hård, sträng Herre jag dig ser Ditt pund här i min hand jag har har i duk haft det i förvar Du en hård och tuff affärsman är där du inte sått skörd du begär
Efter ditt eget ord dömer jag dig med tanke på allt du visste om mig du i banken ränta fått och avkastning till mig gått Ditt enda pund nu jag tar ger till den som tio har
Protest Herre detta är fel sätter rättvisan helt ur spel Nej den som redan har, ska än mer få den som inget har, ska allt ifrån gå mina fiender som ej ville mig som kung se ska ni nu föra ut hit och deras straff dem ge (Luk. 19)
Intåget i Jerusalem
Nära Betania och Betfage sändes lärjungar två Gå in i byn här, i den finner ni en åsna bunden stå En helt ung åsna som ingen suttit på led den hit så jag kan den använda få Om någon frågar varför ni åsnan tar Herren behöver den är ert enda svar
Lärjungarna gör som Jesus befallt Fann att det var som han sagt, precis allt Åsnan till Jesus de för,lägger sina mantlar på hjälper honom på åsnan upp som sedan börjar gå
På väg nerför Olivberget,staden helt nära börjar lärjungar, för allt som skett, att Gud ära Hosianna han som kommer välsignad är konungen som Herre är, hans höga namn bär på jord och i himlen fred i höjden den förbered
Få dem att sluta, Fariseer ber Jesus sitt svar dem omgående ger Om de slutar lova och ära kommer stenar lovsång frambära (Luk.19)
Jesus gråter över Jerusalem
När han nu ser staden helt nära sig, börjar han gråta om du förstått; freden ej då för dig, varit en gåta Men nu fördold,för dig, den är av fiender får du besvär
De omringar dig från alla håll mot dig går ansätter dig hårt ditt folk till marken slår
De ska inte här lämna sten på sten kvar då du inte förstod när Guds tid var (Luk.19)
Templet rensas
Till templet han går och gör på handeln där slut driver alla försäljarna därifrån ut Börjar för dem skriften förklara mitt hus ska ett bönens hus vara I templet han undervisar dem var dag medan folkets ledare håller rådslag vill nu honom snarast ur vägen röja men får med planering sig nöja de vet inte alls hur de ska göra då folket vill honom se och höra (Luk. 19)
Fråga om Jesu fullmakt
En dag när Jesus i templet förkunnar och undervisar överstepräster och övriga ledare sin styrka visar Till honom går de fram med pondus från ämbete och makt Varför undervisar du i templet, vad har du för fullmakt Vem har fullmakt att undervisa dig gett Jesus ger dem svar som är brännande hett Johannes dop säg om det från Gud eller människor var de en stund överlägger och säger vi har inget svar
De vågar inte för någon ståndpunkt stå då båda för dem kan konsekvenser få Om ni inte på min fråga om dopet vill svara har jag inget om min fullmakt för er att förklara (Luk.20)
ARRENDATORERNA
En man som planterat och är innehavare av vingård reser bort och lämnar vingården i arrendatorers vård
När tiden för skörd är inne han tjänare sänder i hopp om att denne med del av skörd återvänder De pryglar tjänaren som kommer helt tomhänt tillbaka sänder ny tjänare som samma behandling får smaka
En tredje tjänare slår de blodig och från vingården kastar ut Respekt har de nog för min älskade son, tänker han till slut Arrendatorerna överläggning har,sedan analys ger de nu en möjlighet att hela vingården ta över ser
Vi dödar honom, då vi arvet får och från tanke till handling de nu går
Vad ska nu vingårdens Herre göra jo, arrendatorerna förgöra sedan lämna sin vingård i andras omsorg och vård
Undervisningen de hör på djupet alla berör säger att detta får aldrig ske Jesus en ny bild då vill dem ge
Men vad betyder orden som lyder stenen som byggarna ratat har den till slut själva hörnstenen var
Den som faller på stenen kommer sönderslagen stå för den som stenen faller på blir det värre än så
Folkets ledare vill gripa honom omgående men vågar inget göra för alla kringstående (Luk.20)
Skatt till kejsaren
De ständigt Jesus bevakar, håller på allt koll en utsänd, en dag, spelar rättfärdig mans roll försöker tvetydiga frågor till honom ställa vill för obetänktsamt yttrande honom fälla
Mästare vi vet att det du säger är rätt du lär om Guds väg att den inte är lätt Ska vi egentligen till kejsaren betala skatt men genom Jesu svar faller hans list till marken platt Ett mynt Jesus tar och frågan ställer om vad myntets bild föreställer Kejsarens bild det är, blir det korta svaret då ge det då till honom och ge Gud sitt likaså
För något yttrande de kan ej honom fälla trots att svaren är helt otraditionella
Frågan om uppståndelsen
Sadukeer som uppståndelse förnekar försöker nu honom snärja med ordlekar Mose i skriften oss lär att vi ska göra så här om en äkta man barnlös dör hans bror hans liv vidare för genom att han blir änkans man
Det fanns bröder sju det hände sig nu den förste fick fru barnlös dog han ju
Sen gick det bara som det gick alla henne till sin fru fick vid uppståndelsen hur blir det då vem av de sju ska henne då få
I denna världen vi det så har att de flesta män en fru sig tar Så kommer det inte att vara där att man lever som gift som man gör här När vi av nåd en gång fått uppstå ska vi då som Guds söner få stå men att vi en gång kommer att uppstå få berättelsen om törnbusken pekar på där Mose och skriften hans, oss alla ju lär att Herren Abrahams, Isaks, Jakobs Gud är Gud en Gud för levande och för honom lever alla även de som bort från oss gått och vi döda kalla De skriftlärda nickar och säger bra svar du dem ger och ingen vågar besvärliga frågor ställa mer (Luk. 20)
Messias Davids son
Hur kan man säga att Messias Davids son är David själv oss i Psaltaren, att han Herre är. oss lär "Herren sa till Herren sätt Dig nu på högra sidan min så ska jag lägga fienden som pall under foten din"
David här ju epitetet Herre åt honom ger hur kan det då ske att ni honom som Davids son ser (Luk. 20
Varningar för de skriftlärda
Medan folket fortfarande på honom hör han till sina lärjungar ett budskap framför Ta er i akt för alla skriftlärda som anser sig uppmärksamhet värda De vandrar omkring i sina mantlar många vill bli hälsade och folks uppskattning fånga Främst i synagogan vill de sitta och hedersplats på gästabud hitta Ber för syns skull böner utan slut men äter änkan ur sitt hus ut (Luk.20
Änkans gåva
Jesus ser hur de rika sina gåvor i templet ger men också fattiga änkans två kopparslantar han ser ett faktum är att det man ser inte alltid är det som sker för änkan är den som i detta fallet ger betydligt mer De rika gav något av det som blivit över änkan gav allt det som hon så väl själv behöver (Luk. 21)
Templets förestående fall
Ett samtal om hur vackert och ståtligt templet var Jesus snabbt i sin undervisning till vara tar Allt det storstilade som ni framför er här se snart kommer något katastrofalt med detta ske Sten kommer inte att lämnas på sten här snart templet helt krossat och ödelagt är Mästare när kommer detta att ske kan du oss nu några ledtrådar ge
Se till att ni ej blir vilseledda, bakom ljuset förda många kommer att i mitt namn vilja bli sedda och hörda
De kommer att säga "det är jag, tiden är nära" men att ta allt med lugn besinning ska ni er lära Det kommer att spridas rykten om att krig har uppstått men ändå har tiden här inte riktigt sitt slut nått folk ska resa sig mot folk och rike mot rike jordbävningar, pest, hungersnöd, kaos utan like då kommer tecken på himlen att ske förfärliga ting kommer ni att se men innan allt detta sker man på er sig brutalt ger Ni kommer att gripas, inför kungar och ståthållare få stå många tillfällen att vittna om mitt namn kommer ni då att få Förbered er inte då för hur ni era ord fram lägga ska Jag ska den stunden visdom ge, se till så ni rätta orden ha Ni ska förrådas av era nära av dem ni håller allra mest kära En del av er ska dö och hat ska ni alla få utstå ändå ett hår från ert huvud ska ej förlorat gå Genom att ni håller ut vinner ni ert liv till slut (Luk.21)
Den sista stora nöden
När Jerusalem omringas av fiendehär detta tecken om ödeläggelse till er bär fly upp till bergen ni som i Judeen bor och ni som är i staden, lämna med hast stor Enligt skriften tid för vedergällning denna tid går mot slutlig upphällning Ve den som väntar barn eller ammar då en stor nöd ska hela landet övergå vrede ska drabba och folket för svärdshugg falla fångar ska föras bort till hednafolken alla Jerusalem ska under hedningar stå så länge som hedningarnas tid bestå I solen, månen och stjärnorna tecken visa sig ska vid vågors dån, ångest grepp om hedningar, kommer att ha I väntan på vad som kommer, ska människor i skräck förgås himlens makter ska skakas och jorden av rådlöshet ska nås Då ska det efterlängtade ske människosonen ska ni få se på ett moln med stor härlighet och makt räta på er, nu sker det som är sagt befrielsens dag är här av ett helt nytt slag den är (Luk. 21)
Liknelsen om trädens som knoppas På fikonträdet och andra träd ska ni se när de börjar knoppas förstår ni vad som ske Sommaren är nära har ni er fått lära På samma sätt när detta händer Gud då sitt rike till er sänder det då nära er ska stå släktet ska inte förgå förgängelse ska himmel och jord nå däremot ska mitt ord evigt bestå
Se till att era sinnen inte fördunklas, var på er vakt för dryckenskap, omåttlighet, tag var dag och stund er i akt Annars kommer den dagen också att överraska er då den som snara över alla på jorden kommer ner Håll er vakna och be om kraft, så ni kan undfly det som komma skall och att ni kan stå upprätta för människosonens härlighet all (Luk.21) Planering att röja Jesus ur vägen
Folkskarorna dagligen i templet på Jesus hör och ser på kvällar till olivberget för övernattning han sig beger Präster och skriftlärda vill snarast honom ur vägen röja om möjligt ej till efter påskhögtid det hela fördröja men för folkets reaktion de stor rädsla har då for Satan in i Judas, som en av de tolv var Han översteprästens och tempelvaktens ärende går plan för Jesu överlämnande av honom de nu får Förhandling om överlämnadet och betalningen resultat ger Judas nu efter tillfälle då folket ej är närvarande ser (Luk. 22)
Påskmåltiden förbereds Så kom det osyrade brödets dag med slakt av påsklamm enligt Mose lag Jesus sänder Petrus och Johannes på uppdrag Gå och gör i ordning påskmåltid nu idag Hur ska vi göra, vi har ju ingen plats att vara på Till stan ska ni gå, där efter man med vattenkruka gå till ägaren av huset, där han går in, säger ni så Mästaren frågar var han påskmåltiden kan äta få Han visar rum i övervåningen som färdigt är måltiden förbereder och färdigställer ni där De gick, fann att allt var som han sagt allt var för dem helt tillrättalagt (Luk.22)
Måltiden
Måltiden färdig står till bords de går Jag längtar efter att fira måltiden med er innan jag inledning på mitt lidande ser Jag kommer här inte att förrän Guds rike i fulländning den ger De räcker honom så bägaren och han tackar Gud och sa ej något mer av det som från vinstocken kommer jag att ta förrän jag i Guds rike det tar där allt då sin fullkomning nått har Han tar ett bröd, tackar Gud och dem ger detta är min kropp som jag för er utger I bägaren jag det nya förbundet ger detta är mitt blod som jag nu för er utger
Den som förråder är med mig här tillsammans här vid bordet med är Människosonen den väg som är bestämd går men ve den som förråder och mot honom står De frågande inför varandra stå vem det kan vara kan de ej förstå (Luk 22)
Vem är störst Vem av oss räknas först och kan anses störst diskussion de har och får av Jesus svar
Kungar uppträder över folket som herrar och härförare och de kallar sig ofta och gärna för folkets välgörare Annorlunda är det mer med nytt perspektiv ni ser den som störst bland er vill vara ska som den yngste förfara Som ledare, ska ni tjäna de andra alltid betjäna
Vem är störst den som ligger till bords eller den som tjänar jag är mitt ibland er och ständigt och jämt er betjänar
Ni hos mig stannat kvar under prövningens dar och samma kungavärdighet ni får som min himmelske fader mig består
I mitt rike ska ni vid mitt bord äta och dricka få Domare ska ni där vara, få troner att sitta på (Luk. 22.)
Petrus förnekelse förutsägs
Jesus ett budskap till Petrus har han har som vanligt ett självsäkert svar Satan kommer er att som vete sålla men jag har bett om att din tro ska hålla och när du en gång vänt tillbaka låt dina bröder din styrka smaka
Simon svarade, Herre för Dej är jag beredd att offra mej jag kan i fängelse och i döden gå Jag säger, det är lätt att nu säga så men tuppen ska inte gala i natt förrän du mig tre gånger förnekat (Luk.22)
Lärjungarnas svärd
Jag er uppdrag gav ni er ut begav stränga förhållningsorder ni då av mig fick ni utan penningpung, påse, sandaler gick behövde ni något sakna då? Nej, vi kände det inte alls så
Nu ska ni penningpung ha påse och svärd är också bra sälj er mantel, för vad den värd gå sen iväg och köp er svärd "Han räknades till de laglösa" det står och skriftens ord nu i uppfyllelse går Herre två svärd vi har här han svarade, bra det är (Luk 22)
Getsemane
Efter måltiden han till Getsemane på Olivberget går och där lärjungarna av honom nu följande uppmaning får Be att ni inte utsätts för prov, som övermäktigt är Sedan går han ett stenkast bort och sin nöd i bön frambär Fader om Du vill, låt denna bägare gå från mej men inte som jag vill, utan jag vill lyssna till Dej
I ångest han med allt större iver bad hans svett droppar som blod ner på markens blad När han till lärjungarna kommer tillbaka då måste han liv i de sovande skaka Att ni nu kan sova jag fattar ej ni skulle ju vaka och be med mej (Luk. 22)
Jesus Fängslas
Medan han med dem samtalar kommer en stor folkhop dit Han som heter Judas, en av de tolv, hade väglett dem hit Judas går fram till Jesus för att ge honom en kyss Förråder du mig med kyss, du som var med mig nyss
De som är med honom ser vad som händer och en av de tolv nu sitt svärd använder Hugger av översteprästens tjänarares högra öra Han säger det räcker, helar örat genom att vidröra
Med svärd och påkar som mot rövare har ni gått fast jag dagligen nära er i templet har stått lyfte ni inte er hand mot mig där nu är tiden för mörkrets makt här (Luk. 22)
Petrus förnekar
De griper Jesus och till översteprästens hus honom för Petrus på behörigt avstånd i folkhopens utkant sig rör Till en värmande eld på gården många sig drar Petrus har till denna skara anslutit sig har
En tjänsteflicka honom igenkänner Du var en av den mannens nära vänner Petrus helt och hållet detta förnekar men så någon, på nytt, honom utpekar Du hans vänner tillhör Det jag inte alls gör
En timma senare han där, åter igen, pekas ut men Petrus ivrigt förnekar, precis som han gjort förut Petrus nu hör en galande tupp och möter då Jesu blick kommer ihåg vad han kvällen innan av honom höra fick Innan tuppen gal har du tre gånger förnekat mej han går ut och gråter bittert, helt nere känner sej (Luk.22) Vakterna hånar Jesus
Männen som Jesus där bevakar sin latenta sadism bejakar genom att honom slå och psykiskt sig förgå
Bindel för ögonen han får därefter någon honom slår vem som slår dig du vet om du är en profet Glåpord han hela tiden får och grymma övergrepp de begår (Luk. 22)
Inför stora rådet
När det dagas de honom inför rådet för och där de påbörjar med honom ett förhör Om du är Messias så säg oss det då om jag säger det, tror ni inte ändå
Skulle jag till er ställa någon fråga så skulle ni mig inte svara våga Men jag säger er, härefter människosonen ska, platsen på gudomliga maktens högra sida ha
Du är Guds son alltså Ni själva säger så Efter detta vi här hör och ser behöver vi inga vittnen fler (Luk. 22)
Inför Pilatus Till Pilatus de honom för sina anklagelser framför folket han förleder till oro det leder kejsarens rättmätiga skatt förhindra vill säger att han är Messias och kung därtill Pilatus säger Judarnas kung är du då Jesus säger det är du som det här påstå Pilatus dom blir brott kan ej styrkas, mannen oskyldig är Han är i hela Judeen och Galileen till besvär Pilatus frågar om han från Galileen är i så fall ska jag inte döma den mannen här när han får jakande svar tänker han, saken är klar ansvaret han sig avhänder Jesus till Herodes sänder (Luk. 23)
Inför Herodes
Herodes har länge velat Jesus Se och höra hoppas också få se honom något tecken göra En mängd frågor han till honom ställer men inte ett ord till svar Jesus fäller
Överstepräster och skriftlärda häftiga utfall gör tar ifrån honom all heder och på allt sätt misstänkliggör Herodes och hans soldater visar för honom sitt förakt gör av honom narr, genom att sätta på mantel full av prakt
Herodes till Pilatus honom återsänder detta helt frostiga relationer vänder forna ovänner nu bästa vänner (Luk.23)
Barabbas friges, Jesus döms
Pilatus kallar nu till ett möte delegater från judiska folket, rådet och höga prelater Jag har i nu er närvaro hållit utförliga förhör finner ej att han är uppviglare eller sabotör Herodes gjorde samma bedömning som jag gör en läxa jag ger så han ej ordningen mer stör
Döda honom, låt Barabbas gå fri , skrek då alla (mördare, terrorist kunde man den mannen kalla) Pilatus på nytt pläderar för att Jesus sin frihet ska få korsfäst, korsfäst den uppviglade hopen högljutt skanderar då Vad har han då gjort, jag ej hans skuld ser jag läxar upp, sen jag honom friger men folkhopen skriker ut sitt hat, korsfästelse kräver Pilatus ger då efter, frigivningsbeslutet häver Barabbas, den skyldige, friheten får medan Jesus mot döden oskyldig går (Luk. 23)
Korsfästelsen
Bort mot korsfästelsen de så honom för Simon från Kyrene på resa man stör han tvingas att Jesu kors bära vi på så sätt hans namn fått lära
En stor folkmassa processionen följer bland dem kvinnor som ej sin upprördhet döljer Jesus mot dem sig vänder sitt budskap dem sänder Jerusalems döttrar mig ska ni ej gråta över snart ni över er och era barn gråta behöver Tid kommer då man säger saliga de ofruktsamma d moderliv som ej föder, de bröst som ej får amma I de dagarna ska folket bergen uppmana fall över oss och mot höjden efter hjälp spana När man nu med det gröna trädet gör så här hur ska det då gå med det som förtorkat är
De förde två förbrytare ut för att på deras liv göra slut På den plats kallad Skallen korsfästes Jesus och dessa två Förbrytarnas kors de lät på var sin sida om hans kors stå
Jesus sade förlåt dem, de vet inte vad de gör För att dela hans kläder de lottdragning utför Folket ser allt som sker Rådets medlemmar hånar, visar sitt förakt är du Messias så visa oss nu din makt Soldaterna också narr av honom gör surt vin de upp till honom på korset för och till honom de sedan sa´ Du är judarnas kung va´ bra från korset kliv nu ner så alla detta ser
På korset ett anslag uppsatt var som budskapet Judarnas kung bar
En av förbrytarna smädar, säger så är du Messias, hjälp dig själv och oss då Den andre har annan attityd, sina tankar frambär Har du ingen respekt för Gud, som under samma dom är Vår dom är helt rättvis och vi den förtjänat har men han har inget ont gjort, borde få leva kvar I ditt rike tänk på mig, han ber och Jesus i nåd till honom ser Paradiset ska du idag nå och med mig, där ska du vara få (Luk.23)
Jesu död
Från sjätte timmen blev det mörker i timmar tre på hela jorden hade människor svårt att se Solen förmörkad var, förhänget i templet itu rämnar Jesus ropar högt Fader i din hand jag min ande lämnar Officeraren, som ser vad som händer, Gud prisar att han var en rättfärdig man detta klart oss visar Folket som hela dramat som åskådare ser slår händerna för sina bröst över det som sker På behörigt avstånd hans vänner står de som följt honom under flera år Allt detta de ser som med honom sker (Luk 23)
Gravläggning
Josef en rådsherre som god och rättfärdig var och ingen del i beslutet om avrättning har Han till Pilatus går Jesu kropp han där får tar den från korset ner och linnesvepning ger honom med en fin gravplats förser kvinnor som Jesus följt, platsen ser (Luk.23)
Kvinnorna och Petrus vid graven
I gryningen dagen efter sabbaten till graven går där förundrade inför bortrullad sten och tom grav står i graven finns ej hans kropp förvirrade står utan hopp
vad ska vi tro de uppskakade tänker då de ser två män med kläder som blänker Kvinnorna förskräckta sina blickar sänker männen dem tilltalar och glädjebud skänker Varför söker ni en levande bland döda, han uppstått har kom ihåg vad han sa er när ni kvar i Galileen var att han måste överlämnas i syndiga människors händer han sa också, på tredje dagen sorgen i glädje sig vänder Kvinnorna vänder tillbaka, berättar vad som skett vad de upplevt och vad de med sina ögon har sett
Maria från Magdala, Johanna och Maria Jakobs mor var de kvinnor som delade upplevelsen omtumlande, stor
Apostlarna trodde allt detta struntprat var att kvinnorna drömt och fabulerat har men Petrus springer genast till graven bort framme han bara tittar in där helt kort Linnebindlarna han ser tankfull över allt som sker han därifrån åter vänder vad är det som kring oss händer (Luk. 24)
Emmausvandrarna
I en livskris tung och svår de sakta på vägen går i bagaget har fler frågor än svar En man i fatt dem går av honom fråga får Vad är det som ni här på vägen talar om med varandra Vi hör att du i Jerusalem ej har umgåtts med andra annars hade du om det hört som så många där har upprört
Jesus från Nasaret en märklig profet var som med mäktiga gärningar förundrat har men överstepräster, ledare från vårt högsta råd överlämnat honom till dom och död ond och bråd
Nu har det omtumlande skett några kvinnor hans grav tom sett änglar som mötte dem där sa att han uppstånden är Då säger mannen som vid deras sida går ni är tröga, har ej tro så att ni förstår Profeterna har ju sagt; Messias kommer att lida få innan han in i sin eviga härlighet kommer att gå De sedan undervisning från Mose och profeter får om det som i skriften om Messias och hans gärning står När de framme i Emmaus är de säger, bliv nu vår gäst här
När de sedan till bords går de av honom brödet får då öppnas deras ögon så de ser att det är Jesus som dem brödet ger Då han ur deras åsyn försvinner innan de ens något säga hinner
Hur kunde detta med oss ske att vi ej kunde honom se när han vid vår sida på vägen gick och vi del av hans undervisning fick
De skyndar nu att till Jerusalem gå för att lärjungarna med budskapet nå får själva besked om att han ej i graven är kvar för Simon Petrus nyss sett den uppståndne har De berättar då, vad som med dem på vägen skett att de där med Jesus gått, honom hört och sett (Luk.24)
Den uppståndne visar sig
Medan de ännu i samtal är finns han plötsligt mitt ibland dem där hälsar dem frid över er förskräckta de honom ser
Varför tvivlar ni och för rädsla efter ger det är jag, känn på mig, jag er ber de fylls av glädje, men har svårt att tro ändå har ni något att äta han frågar dem då När de ser hur han äter av fisken som han får förstår de att det är han som där uppstånden står Jag talade med er om att detta skulle ske men ni kunde inte detta förstå eller se Nu ska ni alla mina vittnen vara för människor berätta och förklara här i Jerusalem ska ni vara kvar tills ni fått det som Fadern er lovat har Ni ska från höjden få kraft den samma som jag har haft (Luk. 24)
Himmelsfärden
Sedan han och lärjungarna bort mot Betania går han händerna lyfter och de hans välsignelse får Medan han välsignar, han lämna dem och till himlen far de då uppfyllda av glädje till Jerusalem sig tar där de i templet ständigt är prisar Gud som nåd dem beskär (Luk. 24)
|
|
|
|
|
|