|
|
|
|
|
Annorlunda evangeliet är som Johannes till oss läsare bär om ordet som från begynnelsen var som Gud i Kristus uppenbarat har Vinstocken och dess grenar kärleken som förenar Levande vatten och bröd,vägen, sanningen och livet är noggrant och med stor inlevelse, för oss beskrivet
I sitt avskedstal lovar han, att hjälparen sända som till det bästa, för oss lärjungar, allt vill vända Berättar om Petrus som tre gånger förnekar, Tomas som inför undret tvivlar och tvekar När den uppståndne möter sina vänner Petrus tre gånger sin kärlek bekänner
KAPITEL 1
Från början fanns Ordet, Ordet hos Gud var Ordet var Gud, han från början Ordet har
Allt blev till genom Ordet och utan det blev ingenting till, av det som här är I Ordet är liv, livet är människornas ljus, ljuset lyser i mörkret här
Sänd av Gud kom en man, Johannes hette han kom för att vittne vara för att ljuset förklara
Han var ej ljuset, men till tro på ljuset skulle hans vittnesbörd föra Fast han ej var ljuset, fick de alla, genom honom, om ljuset höra
Det sanna ljuset skulle komma till världen det ljus som alla människor ljus ger Han är i världen, som blev till genom honom, men man ej honom känner eller ser Han kom till världen, den som var hans men de egna gav honom ingen chans
Åt alla dem som tog emot honom, och tror på hans namn, om rätten att bli Guds barn, gav han bud till dem som ej blivit födda av blod, kroppens vilja eller någon mans vilja, utan av Gud
Ordet blev människa och mitt i bland oss bodde och var vi såg hans härlighet, en härlighet som ende sonen har en härlighet som av sin far han fick och full av nåd och sanning han här gick
Johannes vittnar om honom och ropar det var om honom som jag sa´ den som kommer efter mig, går före mig, ty han före mig va´
Nåd och åter nåd av hans fullhet, har vi ju alla fått del av Mose lagen gav men nåden och sanningen Jesus Kristus gav
Ingen har sett Gud men den ende Sonen, själv Gud, har honom uppenbarat han som för alltid varit Fadern nära har nu för oss Fadern förklarat Präster och leviter från Jerusalem åhör svaren som Johannes på deras frågor framför Det är ej Messias, Elia eller profeten ni framför er ser här rösten av en som ropar i öknen, gör vägen rak, jag i stället är Några Fariseer som också sänts ut frågade "varför döper du då" han svarade "jag döper i vatten, men mitt ibland er en annan stå den som kommer efter mej och honom känner ni ej han som är så oändligt mäktig och stor jag är ej ens värdig knyta upp hans skor" Detta på Jordans stränder vid Betania händer
Nästa dag såg han Jesus komma och sa Där är Guds lamm som världens synd bort ska ta Det är om honom jag sagt efter mig kommer en som före mig var, han fanns före mig, jag kände honom ej, jag döpt med vatten har För att Israel ska honom se har jag med honom sett detta ske Anden från himlen komma över honom har jag sett som en duva, som stilla sänker sig ner, detta skett När han kom, jag honom ej kände men han som till att döpa, mig sände, hela sammanhanget förklarade för mig som så den du ser Anden komma ner över och stanna på är den som dopet i helig ande ger jag detta sett och vittnesbördet ger er
Nästa dag Johannes och lärjungar två ser Jesus när han förbi på vägen gå han är Guds lamm är budskapet lärjungarna höra får lärjungarna, nyfikna efter Jesus på vägen går Jesus frågan "vad vill ni" till dem ställer då "Rabbi vi vill se var du bor, så vi kan dig nå" Jesus sa "följ med och se" och de med honom gick, stannade och en dag tillsammans med honom fick Andreas är en de två lärjungarna som Johannes ord om Jesus hör med orden "vi funnit Messias" han sin bror Simon Petrus till Jesus för När Jesus Simon Petrus ser namnet Kefas han honom ger
Nästa dag tänkte Jesus sig till Galieen sig bege fick då Filippos från Petrus hemstad Betsaida se Filippos fick uppmaningen följ mig höra och då till sin vän Natanael han skyndsamt går "Jag har funnit honom, Jesus från Nasaret som hos Mose och profeterna omskriven står " "Kan något gott komma från Nasaret" var Natanaels frågande svar "följ med och se, innan du en färdig uppfattning i den frågan har" Jesus säger om Natanael "en sann Israelit utan svek kommer här" Natanael förundrad utbrister i orden "hur kan du veta vem jag är" "Innan Filippos ropade på dig, jag dig såg där under fikonträdet, där i tankar du låg" "Rabbi du är Guds son och Israels konung" Natanael då fastslår För att jag såg dig under fikonträdet tror du, större ting snart du se får Sannerligen snart ni himmelen öppen över er ser Guds änglar över människosonen stiger upp och ner (Johannes 1)
Bland Fariséerna fanns en man
och Nikodemus hette han
han medlem av Judarnas styrande höga råd var
till Jesus kom han en natt för att på frågor få svar
Rabbi vi vet att du från Gud som lärare har utgått
Ingen kan, utan Gud, göra sådana under har vi förstått
Jesus svarade den som inte blir född på nytt kan inte in i Guds rike gå
Nikodemus invände,att någon gammal kan födas kan jag ej förstå
han kan välej till sin moders liv på nytt tillträde få
och sedan därifrån än en gång ut i världen gå
Jesus säger, lyssna på mej
sannerligen säger jag dej
genom vatten och Ande måste nyfödelsen ske
annars får du ej Guds rike uppleva och se
Det som är fött
av kött är kött
det som är fött av Ande är
med sig Andens liv bär
Förvånad över att jag sa att ni ska födas på nytt ska du ej vara
vinden blåser och du kan ej varifrån eller vart den blåser förklara
Så är det också här
med den som född av ande är
Nikodemus frågande står
jag inte alls detta förstår
Johannes 3:1-8
|
|
|
|
|
|